Kaulah sahabat.

Hi assalamualaikum, i bet all of you ada sahabat kan dalam dunia ni? The question is, baik kah sahabat anda? So harini saya cuma nak share sikit ciri-ciri sahabat yang baik. InshaAllah sama-sama kita pupuk diri kita untuk menjadi sahabat yang baik kepada rakan kita :)

1) Memahami
Kita perlulah memahami sahabat kita. Untuk mengetahui sahabat itu baik atau tidak, kita perlulah memahami diri seseorang dulu. Jika dia sahabat yang baik, dia akan sentiasa peka dengan keadaan kita, memahami keadaan kita. Barulah boleh dikatakan seorang sahabat yang baik.

2) Semangat Setia kawan yang tinggi.

Tidak semua orang mempunyai semangat setia kawan yang baik. Ada kalanya mereka pandai memanipulasi. Menggunakan kita pada waktu susah. Bila kita berada dalam kesusahan ketika itu mereka tiada. Sahabat yang sentiasa bersama dalam keadaan susah atau senang adalah seorang sahabat yang baik. Sentiasa ada bila kita memerlukan. Sentiasa setia bersama kita bila susah dan senang.

3) Hormat Menghormati
Hormat menghormati paling penting. Dengan sifat ini setiap individu akan faham tentang privacy masing-masing. Tidak semestinya bila kita mempunyai kawan karib kita perlu menceritakan semua kepayahan kita pada sahabat kita. Ada juga perkara yang perlu kita rahsiakan. Sebagai sahabat yang baik, kita tidaklah perlu untuk mendesak sahabat kita menceritakan masalah peribadi mereka.

4) Percaya
Sahabat yang baik perlu ada kepercayaan yang bagus. Kepercayaan bukan senang untuk diperolehi. Hanya sahabat yang baik sahaja mampu memperoleh kepercayaan daripada seseorang. Jadi, kita perlu elakkan daripada menipu. Hanya sedikit kesilapan mampu memusnahkan kepercayaan seseorang terhadap kita.

5) Jujur
Sentiasa jujur dalam persahabatan. Tidak perlu menipu hanya kerna ingin meraih simpati daripada orang lain. Penipuan tidak akan kekal lama. Hanyalah bersifat sementara. Seorang sahabat yang baik akan sentiasa jujur dalam persahabatan.


Sebenarnya banyak lagi ciri-ciri seorang sahabat yang baik. Manusia tidak sempurna. Sebagai seorang sahabat kita mampu melengkapi antara satu sama lain. Jadi fikirkanlah. Adakah kita seorang sahabat yang baik?


ADAKAH ANDA SEORANG SAHABAT YANG BAIK?

No comments:

Post a Comment

DON'T TAKE ANYTHING THAT IS NOT YOURS